Nasıl Teknik Yazar Olunur?
Her meslekte olduğu gibi teknik yazarlık mesleğinin de birçok inceliği vardır. Teknik yazarlık, bir ürüne ilişkin teknik bilgileri anlayıp yazmaya başlamaktan daha ayrıntılı bir iştir. İşin asıl zorluğu, elinizdeki karmaşık bilgiyi sistemli bir şekilde basitleştirmek ve herkesin anlayabileceği hale getirmektir. Bunu yapmak için nasıl yapacağınızı bilmeli ve bu konuda fazlaca pratik yapmalısınız.
Teknik Yazarlık Nedir?
Aklımıza ilk olarak kurulum, kullanım ve bakım kılavuzları gelse de teknik yazarlık Society for Technical Communication (Teknik İletişim Topluluğu) tarafından uluslararası ve geniş anlamda şu şekillerde tanımlanır:
Dolayısıyla teknik yazarlık, bilginin belli bir kullanım amacına yönelik şekilde belirli bir okuyucu kitlesine yönelik olarak belli bir formatta bir araya getirilmesi işidir ve ne türde teknik metin yazıyor olursanız olun ayrıntılı bilgi aktarıyor olursunuz.
Teknik Metin Yazma Süreci Nasıl İlerler?
Şaşırtıcı gelebilir ancak teknik metin yazma sürecinde yazma öncesinde planlama aşaması en çok vakit alan aşamadır. Her şeyden önce plan yapmalı, ardından yazmaya başlamalı, son olarak yazdıklarınızı incelemeli, revizyondan geçirmeli ve editlemelisiniz. Revizyon aşaması diğer aşamalar kadar önemlidir; çünkü bu aşamada teknik içeriğin doğru ve ulaşılabilir olup olmadığına karar verilir. Şimdi bu aşamaları tek tek inceleyelim.
Teknik Yazarlıkta Proje Oluşturma
Proje planlama, sizden teknik metin yazmanız istenir istenmez başlar. Bu aşamayı aslen bir işveren, bir müşteri veya bir meslektaşınız başlatacaktır. Daha açık ifadeyle bu kişi sizden teknik metin yazmanızı isteyen kişidir. Size böyle bir talebi gönderen kişiden şu bilgileri almalısınız: belge türü, konu, içerik kapsamı, içeriğin / belgenin amacı, hedef okuyucu kitlesi. Başta bunların hepsi açıkça belirtilmemiş olabilir. Hatta müşteri bile neye ihtiyacı olduğunu tam olarak ortaya koymamış olabilir. Karşılıklı iletişim halinde projenin ayrıntılarını belirlemek çok önemlidir; çünkü teknik yazı yazmaya başlamanın ilk adımı olarak bu bilgilerin net şekilde belirtilmesi gerekir. Bu şekilde iyi planlanmış bir teknik yazarlık projesi oluşturabilirsiniz.
Teknik Yazarlıkta Okuyucu Analizi
Aldığınız teknik yazarlık talebi üzerine yukarıdaki bilgileri netleştirdikten sonra teknik metindeki en önemli faktör olan hedef okuyucu kitlesini belirlemelisiniz. Okuyucu her aşamada teknik yazarın aklının bir köşesinde bulundurması gereken bir faktördür; çünkü içeriklere ve teknik yazma stiline yön veren, okuyucudur. Hatta teknik metninizi oluşturup revizyon aşamasına geçtiğinizde metni kendinizi okuyucunun yerine koyarak düzeltir ve düzenlersiniz.
Kullanıcıyı Anlama
Kimin için teknik metin oluşturmanız gerektiğini anlamak üzere belgeyi veya belgeleri kullanacak kişiler hakkında bilgi toplamalısınız. Hedeflenen okuyucunun ne düzeyde teknik bilgiye ve uzmanlık bilgisine sahip olduğunu, konunun bu hedef kitleye tamamen yeni olup olmadığını bilmek önemlidir. Örneğin teknik metin yazarlığını yeni çıkan bir cerrahi ürünü kullanması hedeflenen cerrahlar veya bir saç kurutma makinesini kullanması beklenen genel kullanıcılar ya da piyasaya yeni sürülen bir ilacı önermesi ve kullanıcıyı yönlendirmesi beklenen eczacılar için teknik metin yazıyor olabilirsiniz.
Her okuyucu türünün kendine has ihtiyaçları ve yazacağınız teknik metinden beklentileri olur. Hedef okuyucu kitlesini belirledikten sonra bu hedef kitlenin belgeyi eline alır almaz ilk olarak ne görmek istediğini düşünün. Okuyucunun beklentisi tüm metni şekillendirir; çünkü teknik belge, okuyucuya tam olarak beklediği şeyi vermelidir.
Teknik metin okuyucusunu anlamak için şu soruları sormalısınız:
Ancak bu soruları cevapladıktan sonra teknik metni yazmaya başlayabilirsiniz.
Kullanıcı Deneyimi
Artık hedef okuyucuyu tanımladığınıza göre teknik yazarlıkta yazdığınız tüm teknik metinlerin kullanıcı için faydalı olacağından ve amaca hizmet edeceğinden emin olmalısınız. Asıl okuyucunun teknik metni nasıl ve ne şartta kullanacağını göz ardı etmek teknik yazarların sıklıkla yaptığı bir hatadır. Teknik metni yazmaya başladığınızda sürekli olarak geriye dönüp metninizi gözden geçirmeli; metnin okuyucu kitleye, okuyucunun metni ne zaman ve ne şekilde kullanacağına uygun olup olmadığından ve okuyucunun metinde aradığını hızlıca bulabiliyor olup olmadığından emin olmalısınız.
Teknik Belgeyi Planlama
Planlanmamış teknik bilgiler, karmaşık görünür. Belgenin ana konusu nedir, bu ana konu çerçevesinde belgenin amacına yönelik şekilde belgede hangi konu başlıkları yer alacak, bu konu başlıkları nasıl sıralanacak; örneğin belgeye ne şekilde başlayacaksınız, konular ne şekilde sıralanacak gibi soruları yanıtlamalı ve teknik metnin iskeletini çıkarmalısınız. Böyle bir çalışma için piyasadaki zihin haritalama programlarından yararlanmanız işinizi oldukça hızlandıracaktır.
Uzmanlara Danışma
Teknik yazarların tüm teknik bilgileri bilmesi beklenemez. Teknik yazarlar, konuya genel olarak aşinadırlar, gereken ve gerekecek teknik bilgileri ve bu bilgilere nasıl ulaşacaklarını bilirler. Bu kişiler konunun uzmanı kişiler olmak zorunda değildir; ancak üstün dil yeteneğine ve bilgisine sahiptirler. Zaman zaman teknik yazarlar için uzmanlara danışmak kritik öneme sahip olabilir. Uzmanlar yeri geldiğinde teknik metnin son kullanıcı için daha faydalı ve doğru olmasını sağlayacak kilit bilgiler verebilirler. Sağlam teknik metinler ortaya koymak istiyorsanız yazmaya başlamadan önce uzman görüşü almayı ve teknik yazarlık projesi süresince iletişimde kalmayı göz ardı etmeyin.
Sizden yazmanız istenebilecek teknik metinler farklı konu ve alanlarda olabilir. Bunları genel itibariyle şöyle sıralayabiliriz: Bilgi, analiz, talimat ve öneriler içerebilecek teknik raporlar; örneğin bir şirketin üretim sürecinin aşamalarını içeren teknik raporlar; teknik kılavuzlar; örneğin bir cihazın veya programın nasıl kullanılacağına dair talimatlar; şirket politikaları; teknik teklifler; şartnameler; örneğin, bir ürünün tasarımı, malzemeleri, üretimi, ambalajlanması gibi farklı konularda süreç bilgisi veren şartnameler; manueller, kılavuzlar ve el kitapları ile birlikte standart çalışma prosedürleri (SOP’lar).
Teknik Yazma Stili
Teknik metin yazarlığında yazma stiliniz her zaman sade, doğrudan ve nötr olmalıdır. Oluşturduğunuz metinler yorumlanabilir metinler olmamalıdır ve ikinci bir anlam taşıyarak okuyucuyu yanlış yönlendirilmemelidir. Akıcı cümleler kurulmalıdır. Ne konuda teknik yazarlık yapıyor olursanız olun, resmi ve profesyonel bir stil benimsemelisiniz. Tüm bunları aşağıdaki şekilde sıralandırabiliriz:
Teknik Revizyon
Teknik metin yazma projenizi tamamladınız ve oluşturduğunuz teknik belgede dille ilgili herhangi bir hata olmadığından emin oldunuz. Peki ya içeriklerin teknik açıdan doğru olduğuna emin misiniz? Bu son aşamada metni en başından kullanıcı bakış açısından incelemeye almalısınız; çünkü bütün bu çalışmanın asıl hedefi metni kullanacak kişilerdir.
Unutmayın, teknik yazarlık tüm bu bilgilere sahip olmanın yanı sıra aşinalık gerektiren ve pratik isteyen bir iştir. İyi bir teknik yazar olmak istiyorsanız kullanım kılavuzu okumaktan çekinmemelisiniz. Prospektüsleri gereksiz kâğıt parçaları olarak görmemelisiniz. Belki de şampuanınızın arkasına yapıştırılmış kısa talimat yazısı bile size bir şeyler anlatmaya çalışıyordur.
Referanslar: Wikipedia, Instructional Solutions, Coursera, Amazon
Yazan: Burcu Demirörs
Yayınlama Tarihi: 20.07.2019
Hedef Okuyucu Kitlesi: Tüm Çevirmenler, Çeviri Bölümü Öğrencileri, Çevirmenliğe Yeni Başlayanlar, Kendini Geliştirmek İsteyen Çevirmenler
Ne Sürede Ne Kadar İş Yapılır?
2009 yılından bu yana birçok alanda birçok hizmet sunuyoruz. Hizmetlerimizi sunarken ...
Neden Uzaktan Simultane Çeviri Platformu Kullanılmalıdır?
Hepimizin bildiği üzere 2020 yılında Covid-19 salgını, bizlerin ve tüm dünyanın ...
Uzaktan Çalışma: Evde Çalışma Stratejileri
Uzaktan çalışma modeli, birçok kişi tarafından yıllardır kullanılıyor olmasına ...
Teknik Çeviri Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Teknik Çeviri Nedir?
Teknoloji ve bilim çatısı altında ...
Medikal Çeviri Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Birçok ana başlık ve bunların alt başlıklarından oluşan profesyonel çeviri ...
Nasıl Profesyonel Bir Hukuk Çevirmeni Olunur?
Hukuki çeviri nedir?
Profesyonel çeviri hizmetlerinin en ...
Alt Yazı Çevirisi Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Alt Yazı Çevirmenliği Nedir?
Alt yazı çevirmenliği ...
Tercüman Olarak Çalışma Hızınızı Nasıl Artırırsınız?
Çağımızın getirdikleri, her meslek grubu için olduğu gibi tercümanlar ...
Pazarlama Çevirisi Nasıl Yapılır ve Pazarlama Çevirisine Ne Zaman İhtiyaç Duyulur?
Pazarlama Çevirisi Nasıl Yapılır ve Pazarlama Çevirisine Ne Zaman ...
Reklam Çevirisi Nedir? Reklam Çevirisine Ne Zaman İhtiyaç Duyulur?
Reklam Çevirisi Nedir? Reklam Çevirisine Ne Zaman İhtiyaç ...
Çeviri Belleği (TM) Kullanmanın İncelikleri
Tüm sektörlere yayılan ...
Yerelleştirmeye Neden İhtiyaç Duyulur? Yalnızca Çeviri Yapmak Yeterli Değil Midir?
Mobil telefonların güçlendiği, internetin neredeyse tüm dünya nüfusuna ...
CAT Aracı Nedir? Neden Kullanılır?
Tarih boyunca birbirinden farklı dilleri konuşan topluluklar ve milletler arasındaki iletişimi ...
Kullanım Kılavuzu Çevirisi
Kullanım Kılavuzu Nedir?
İnsanlar tarih boyunca kendi kullanımları ve ...
Başarılı Bir Çevirmen Olmaya Giden Yol
Verimlilik ve istikrar temel alınarak yapılan tüm işlerde olduğu gibi çeviride de ...
Çeviride Etiket Kullanımı ve Etiketlerin İşlevi
CAT Araçlarında Etiket Nedir? Çeviride Etiketler Nasıl ...